Freyjabók

Pannacotta: Vanilj & choklad

Kategori: Dessert

 
Jag och pannacotta går som sagt lite hand i hand, och har ju aldrig riktigt förstått folks rädsla för gelatinblad. Vad är det egentligen folk är så rädda för? Det enda man måste göra är att blötlägga de i ca 5-10 min och sedan krama ur så mycket vatten som möjligt! Sen får ju inte grädden vara kall, men den behöver inte heller vara vid kokpunkten när man lägger i gelatinbladen.
Visste ni förresten att pannacotta betyder "kokt grädde"?
 
Till nyår 2012 gjorde jag till dessert två stycken pannacotta, i en. Det fick bli de säkra korten vanilj och choklad, men nästa gång ska jag mig nog ta och testa en tredelad i mörk, ljus och vit choklad! Möjligheterna är enorma med just pannacotta, precis som med chokladmousse.
 
Den här desserten föreslår jag att man delar upp på två dagar. Det tar inte lång tid att tillreda en pannacotta, men det tar desto längre tid för den att stelna. Minst 3 timmar måste den stå i kylen, men oftast tycker jag det tar längre tid än så att få den att stelna till perfektion.
Så jag gjorde chokladpannacottan kvällen innan och lät den stå över natten varpå jag på morgonen/förmiddagen tillrädde vaniljpannacottan som sedan fick stå fram till middagen och stelna. Blev perfekt!
 
Dessa två recept tillsammans blir ca 6 st pannacotta. Annars blir det ca 4 pannacotta per recept.
 
Detta behövs till chokladpannacottan:
2 dl vispgrädde
2 msk socker
100 g mjölkchoklad
3/4 av ett gelatinblad
Blötlägg gelatinbladet i kallt vatten. Låt ligga minst 5 min, gärna 10, innan de läggs ner i grädden.
Koka upp grädde och socker. Dra av det från plattan och låt stå under lock i ca 10 min.
Ta upp gelatinbladen och krama ur de ordentligt så det inte följer med onödigt vatten. Lägg de sedan i gräddblandningen och rör om så att de smälter.
Hacka chokladen ganska fint och häll i en separat bunke. Häll sedan över gräddblandningen och rör om väl till allting smält ihop till en jämn smet.
Dela upp blandningen i formar och låt stå i kylen minst 3h.
 
Detta behövs till vaniljpannacottan:
4 dl vispgrädde
1 st vaniljstång
0,5 dl socker
1,5 gelatinblad
 
Blötlägg gelatinbladet i kallt vatten. Låt ligga minst 5 min, gärna 10, innan de läggs ner i grädden.
Skär upp vaniljstången och skrapa ur fröna. Koka sedan upp grädden tillsammans med vaniljstången (både frön och det som är kvar av stången) och sockret. Dra av det från plattan och låt stå under lock i ca 10 min. Sila sedan gräddplandningen genom en fintrådig sil.
Ta upp gelatinbladen och krama ur de ordentligt så det inte följer med onödigt vatten. Lägg de sedan i gräddblandningen och rör om så att de smälter.
Ta ut formarna med choklad pannacottan och häll vaniljpannacottan ovanpå. Ställ in i kylen och låt stå minst 3h, gärna mer.
 
Toppa med valfria bär eller frukt. Gärna med lite florsocker ovanpå!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: