Freyjabók

Mommabröd

Kategori: Bröd


Det här sjukligt enkla och förbannat goda brödet är en klar favorit härhemma med sin sötma och smak av anis. Det är ett gammalt recept från sambons morfars fru, och tidigare ändå om jag har förstått det rätt. Just det här brödet är i alla fall en barnlek att göra och svårt att få fel. Sålänge det får vara i ugnen så länge som det önskar så kommer det bli ett nytt favoritbröd.

Detta behövs för en stor form med mommabröd:
1 L filmjölk
1 kg rågsikt (ca 15 dl)
3-4 dl valfri sirap (brukar oftast använda brödsirap)
2 tsk bakpulver
4 tsk bikarbonat
4 tsk mald/mortlad anis

Sätt ugnen på 100 grader.
Blanda alla ingredienser. Lättast görs detta i en hushållsassistens eller med elvispens degkrokar. Det går bra med valfri sirap. Oftast brukar jag dock använda brödsirap, men idag fick det bli det som fanns hemma, nämligen 2 dl brödsirap och 2 dl ljus sirap.

Smörj en långpanna och häll i smeten. Låt grädda på andra fasen nerifrån (eller nedersta fasen om man har en väldigt liten ugn, som vi har härhemma).
Grädda i 45 min på 100 grader. Höj sedan värmen till 175 grader och låt grädda ytterligare 30 min.
Ta ut ur ugnen och vänd långpannan upp och ner på antingen ett brödgaller (om man har) eller på bakplåtspapper/linneduk. Låt svalna och dela brödet i önskade storlekar (jag delade i 4 "limpdelar"). Det går alldeles utmärkt att frysa in!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: