Freyjabók

Blåbärssylt

Kategori: Sylt & saft

De sa att det skulle bli ett dåligt bärår i år men jag tror bestämt att de misstog sig på den fronten, för bär har det funnits och stora sådana också bara de växte till sig! Så jag bestämde mig för att lära mig att göra sylt, och det gjore jag också. Busenkelt dessutom med syltsocker! Och då jag rensar samtidigt som jag plockar slipper jag en stor del av det jobbet även, kanon!

Detta är vad som behövs för 1 stor/två små burkar med blåbärssylt:
1 L Blåbär, sköljda och rensade
1,5 dl Syltsocker
1,5 dl Strösocker
1 msk Vanilinsocker
0,5 Vaniljstång
0,3 dl vatten


Varva socker och blåbär i ca tre lager, häll sedan på vanilinsockret och lägg i den urskrapade vaniljstången samt innhåll och vattnet. Starta plattan på medelvärme och låt koka upp under omrörning.


När sylten börjat koka låter du den koka i ca 15 min samtidigt som man skummar väl (tar bort det skum som bildas under koktiden). Ta även ur vaniljstågen.
Häll upp den nygjorda sylten direkt i rena och varma burkar med skruvlock eller gummiring som tätning samt förslut. Förvara de kylt så håller de längre.
 

And voila! Supergod vad den dessutom. Brukar ha några klickar i filen på morgonen, mycket godare än redan smaksatt fil/yoghurt!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: