Freyjabók

Farmor Elins pepparkakor

Kategori: Kakor

 
Mitt pepparkaksrecept är ett familjerecept från ingen mindre än min mormors farmor Elin, vars önskan alltid hade varit att öppna sitt eget konditori. Hon föddes 1869 och dog 1941. Så berättar mamma det i alla fall.
Det är dessa pepparkakor jag är uppväxt på, vilket gjort mig otroligt kinkig gentemot köpedeg! Har faktiskt aldrig någonsin köpt mig ett paket med köpedeg i hela mitt liv och jag planerar att fortsätta så! Gillar kryddningen på de här mycket bättre.
 
Denna sats kan göras både i maskin och slås för hand. Men om man gör den i maskin får man vara beredd på att degen blir lite lösare. Några timmar i kylen löser det problemet galant!
 
Detta behövs till ca 3-4 liter färdig deg:
3 dl ljus sirap
400g brunt farinsocker
2 msk mald ingefära
1 msk malda nejlikor
2 msk kanel
350g smör (rumstempererat SMÖR, inte någon margarinblandning)
3 dl vispgrädde (kör på 40%, annars blir inte degen lika god)
1 msk bikarbonat
Ca 15 dl vetemjöl
 
Blanda allting utom mjölet och bikarbonatet. Smöret ska inte smältas innan utan vara rumstempererat.
Tillsätt sist bikarbonatet tillsammans med mjölet tills degen får en bra konsistens.
 
Låt sedan degen vila ett par timmar innan den kavlas ut, även om man slagit den för hand.
 
Gräddas i 200 grader i 7-8 min beroende på pepparkakornas storlek!
 
Enligt mig, världens bästa pepparkakor. :)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: