Freyjabók

Ale-gryta

Kategori: Grytor

Ale-gryta är vad vi kallad den då inspirationen för den kommer från en älg-gryta som vi åt på Ale vikingamarknad. Den var så otroligt god att den bra var tvungen att göras om! Dock minns jag inte riktigt vad den innehöll men hittade en "Viltkrydda" som den så fint hette från Kryddhuset som luktade väldigt likt just orginalet av Ale-grytan.
Det har i alla fall blivit lite utav en favorit här hemma speciellt då det känns lite medeltid att äta den, även om den ju egentligen inte är autentisk. Speciellt med tanke på att vi brukar slänga i potatis för att fylla ut den lite, och som vi alla vet fanns inte potatis i Sverige under medeltiden. Visst vet alla det? Nu vet ni, huvudsaken.
Jag använder förresten älgskav istället för grytbitar av älg, för att det är så svårt att få tag på om man inte har kontakter..
 
För en ganska stor gryta (Jag använder min Le Creuset-gryta på ca 4 L) med Ale-gryta behövs:
2 pkt älgskav
5 dl grädde
5 dl creme fraiche
ca 4 morötter
ca 6 potatisar
Viltkrydda (kryddhusets)
Salt
Peppar
2-3 msk kalvfond (ej utspätt)
Ett par droppar soja
(Vitlökspeppar)
(Ideal/maizenamjöl)
(Färsk basilika)
 
• Tina köttet antingen helt elled delvis beroende på hur du vill ha det i grytan sen. Tinar du det helt blir det småbitar av köttet i grytan (nästan som färs) medan du kan skiva köttet i valfri storlek om köttet inte är helt tinat.
• Bryn köttet och tillsätt därefter grädden, fonden och sojan.
• Skiva potatisen i små kuber, tillsätt den sedan.
• Börja krydda med salt, peppar och viltkrydda. Det krävs ganska mycket viltkrydda. En gång tillsatte jag även vitlökspeppar, funkade kanon det med!
Här kan du även tillsätta ideal/maizenamjöl om du vill ha grytan lite tjockare.
• Låt koka tills potatisen nästan är klar, tillsätt då de delade och skivade morötterna. Jag vill gärna ha ganska mycket tuggmotstånd på mina morötter varpå jag tillsätter de så sent.
Här slängde jag även i den färska basilikans hela blad, för att få koka med den sista stunden.
• Låt koka tills potatisen är klar.
• Klart!
 
Serveras med valfritt bröd (vi har framförallt användt baguette), ost och smör.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: