Freyjabók

Banoffepaj med bär

Kategori: Dessert



Just den här versionen av banoffepaj hittade jag hos Kryddburken (en utav mina favoritmatbloggar) men då jag avskyr bananer för allt i världen valde jag istället mina favoritbär, hallon och blåbär. Jag valde även bara att göra ett lager utav den, och både jag och våra gäster tyckte det blev alldeles lagom mastigt, och förbannat gott!
Själva tricket med banoffepaj är just den kondenserade mjölken som ska kokas på svag värme i ca 2 timmar.

Detta behövs för 1 st banoffepaj:
1 burk kondenserad mjölk (sockrad)
1 paket digistivekex (400 gram)
150 gram smör
2 dl grädde
1 paket färska hallon
1 paket färska blåbär
1 dubbeldaim

Koka först den kondenserade mjölken. Detta görs genom att lägga burken i en hög kastrull och täcka burken helt med vatten. Koka upp och låt sedan koka på svag värme i ca 2 timmar. Fyll på med vatten eftersom det kokar bort! Det är viktigt att burken under hela koktiden är täckt med vatten då det annars finns risk att den exploderar ut kolasås över hela köket. Inte det roligaste!
När kolasåsen som blivit utav mjölken kokat klart fyller du kastrullen med kallt vatten och låter svalna.

När mjölken kokat klar så är det bara att smälta smöret och krossa alla digistivekexen i en mixer eller med t ex en kavel (ha då kexen i en stängd plastpåse). Blanda det smälta smöret med digistiven och tryck ut i en form med löstagbara kanter. Platta till digistivebottnen ordentligt och ställ in i kylen medan du vispar grädden.
Häll sedan kolasåsen ovanpå digistivebottnen och bred sedan ut grädden ovanpå.
Strö över hallon och blåbär och den hackade dubbeldaimen.

Klart att åtnjutas!

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: