Freyjabók

Lingonsylt

Kategori: Sylt & saft


Tog mitt syltkokande ett snäpp till och tog mig ut i det fina höstvädret  och plockade mig lite lingon! Det är ju så mycket godare med hemmagjord sylt än köpt. I alla fall när man som jag är uppväxt utan köpsylt.

Till en stor burk/två små burkar med lingonsylt behövs:
1 L sköljda och rensade lingon
1,2 dl vatten
1,7 dl syltsocker
1,2 dl strösocker

(Tyckte dock att sylten blev för hård så nästa gång ska jag slänga i några extra skvättar vatten)

Börja med att koka upp lingonen med vattnet och låt koka ca 5-10 min. Skumma väl (ta bort skummet som bildas vid kokningen) och rör om då och då. När bären kokat klart tillsätter du sockret lite i taget under omrörning så du ser att det löser upp sig i sylten.
Häll upp den färdiga sylten i rengjorda och varma burkar med skruvlock eller som har gummiring som täckning. Förslut direkt.
Sylten förvaras bäst i kyl då den håller längre vid kyla.




Kommentarer


Kommentera inlägget här: