Freyjabók

Medeltida och vikingatida mat

Kategori: Medeltid/Vikingatid


Under mitt sista år på gymnasiet arrangerade jag och två till ett medeltids gästabud för ca 35 personer, en riktig hitt visade det sig bli! Alla närvarade utom en, som tackade nej med kommentaren "Jag gillar inte gammal mat". Men den var ju helt nygjord tänkte vi då! Självklart var denne inte den enda skeptiska, men resterande fick vi chansen att bevisa att vår äldre kulturs mat inte enbart bestod av bröd och vatten. Både den medeltida och den vikingatida maten sprutar av smak och underbara färger! I alla fall när säsongen och penningpungen tillät det. Men att säga att maten var smaklös och tråkig är långt ifrån sant.
 
Jag inspireras mest av denna boken, som handlar om just vikingatida mat. Med mängder av recept som lockade oss bestämde jag och min precis lika medeltids-galna sambo att det var dags för en mat-vecka á la medeltiden/vikingatiden!
 
Tänkte även slänga in lite matfakta från medeltiden (500-1500):
• Gaffeln blev inte ett vanligt matbestik i Sverige förens på 1800-talet. Innan dess var detta en lyxvara.
• Istället för vanligt vitt socker som vi har idag använde sig vikignarna framförallt av honung.
• Getkött var det kött som klassades med minst värde medan kalvkött klassades högt.
• Vikingarna drack inte öl eller mjöd till vardags. De vanligaste drickorna var vatten, mjölk och juice. Öl och mjöd dracks framförallt vid festtillfällen.
• Man åt inte på tallrikar, förutom vid soppa då man åt ur träskålar eller från en gryta.
• Mjöl användes inte direkt i mat (för t ex redning) utan mestadels till brödbak. Man använde dock inte jäst.
• Potatisen kom inte till Sverige förens kring 1600-talet.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: