Freyjabók

Stekt lax med röra

Kategori: Fisk

Lax, eller ja fisk i allmänhet, har jag aldrig varit speciellt förtjust i... Har dock en rätt som lärt mig äta lite mer lax i alla fall. Dock kräver det mer sås än fisk, men lax får jag i mig i alla fall!
 
För ca 4 portioner (Beroende på hur mycket sås man äter, och jag äter en hel del:
4 laxfiléer
Citronpeppar
Salt
Ca 16 medelstora potatisar
 
För den kalla såsen:
5 dl creme fraiche
1 burk stenbitsrom
Ca 360 g räkor/1 burk räkor i lake
1 litet paket dill
Citronsaft
Salt
Peppar
 
Koka potatisen i saltat vatten. När vattnet börjat koka så sätt in laxfiléerna med citronpeppar på i ugnen på 200 grader i ca 15-20 min.
Under tiden potatisen kokar och laxen är i ugnen går det snabbt att röra ihop såsen. Blanda creme fraichen med stenbitsrom, salt & peppar, (hackad) dill och citronsaft. Smaka av ordentligt och tillsätt mer kryddor om så behövs.
Rör inte i räkorna förens strax innan servering då de kan bli lite sega av att ligga länge, dock går de alldeles utmärkt att äta ändå!
Tänk på att krama ur räkorna vatten om du använder frysta räkor som du tinat. Det behöver du dock inte göra om räkorna legat i lake.



And voila!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: